Bicyklovanie pomáha pri bolestiach kŕčových žíl

Nachádzate sa tu

Veľa ľudí pozná pocit unavených nôh a opuchnutých členkov. V horúčavách to býva normálna vec, no môže to byť aj začiatok niečoho vážnejšieho. Konkrétnejšie ochorenie žíl dolných končatín. Ak je tomu tak, čo proti tomu robiť? Odpoveď na túto otázku je pohyb a hlavne bicyklovanie sa odporúča pri problémoch žíl v nohách.

Problémy s kŕčovými žilami – dlhé sedenia neprospievajú

Dlhé sedenia nie sú dobré pri bolestiach kŕčových žíl. Veľa ľudí ale nemá na výber a musí celý deň napríklad sedieť v zamestnaní. Práve po takýchto dňoch sú nohy pocitovo ťažké, bolestivé, ba aj členky opúchajú.

O bolestivých žilách sa veľa krát rozpráva až keď ich na sebe spozorujeme. Žilová nedostatočnosť začína až keď nastáva v žilách nôh zvýšený krvný tlak. To všetko pre zlú priechodnosť. Časom sa v žilách hromadí stále viac krvi. Tekutiny sa hromadia v susedných tkanivách. Pokožka nedostáva dostatok živín. Ak toto ochorenie trvá roky, hovoríme a chronickej žilovej nedostatočnosti.

 

Čo tieto problémy zapríčiňuje?

Vek má tiež svoju rolu pri tejto chorobe, tak ako aj dedičnosťobezita. Napríklad predošlá trombóza v nohách môže byť tiež jednou z príčin. Zamestnania pri ktorých sa dlho stojí alebo sedí škodia žilám v dolných končatinách. U žien sa toto ochorenie vyskytuje viac ako u mužov. Na vine sú ženské hormóny a jemnejšie tkanivo. Tak isto je dokázané, že viaceré pôrody zvyšujú riziko tohto civilizačného ochorenia. Malé zmeny na tkanive žíl sa vyskytujú časom až u 90% populácie.

 

Ako rozpoznať problémy s kŕčovými žilami?

Zo začiatku si všimnete len unavené nohy, väčšinou večer. Taktiež ľahké opuchy sú rozpoznateľné na členkoch, tiež len vo večerných hodinách. K tomu sa pridajú časom kŕčenepokoj v nohách.

Po oslabených žilách sa môže odzrkadliť aj vo vlásočniciach. Spoznateľné sú hnedé sfarbenia v nadkolennej časti stehna a pri členku. Tu je ochorenie už v pokročilom štádiu. V takýchto prípadoch je najlepšie vyhľadať lekára. Ten rozpozná napadnuté miesta. Po tom nasleduje vyšetrenie ultrazvukom.

Cieľom lekára bude docieliť opätovné uzavieranie žilových chlopní a obnoviť prekrvovanie. Niekedy si to žiada kompresné pančuchy alebo aj špeciálnu sťahovaciu bandáž. Tieto sú v rôznych silových prevedeniach. Zároveň sú potrebné lieky proti opuchom. Operácia závisí od stavu a štádia. Nechajte sa vyšetriť odborníkom.

 

Športujte a vyhnite sa problémom s kŕčovými žilami

Minimálne 3-krát denne by mali pacienti s ochorením žíl športovať. Myslí sa tým rýchly pohyb - rýchla chôdza, beh, cyklistika alebo šliapanie na rotopede. Dbajte na to, aby ste v kuse dlho nesedeli a  nestáli na mieste. Pomocou môže byť, ak počas dňa použijete schody namiesto výťahu alebo sa cez obednú prestávku poprechádzate. Ak stojíte dlho na mieste, meňte pozície nôh alebo ich vykladajte na nejakú vyvýšeninu. Pomôcť môže aj kompresná kolenná bandáž.

Pri ťažkostiach ako pocit ťažkých nôh alebo kŕčových žíl môžu pomôcť rôzne cviky. Skúste počas sedenia či státia krúžiť chodidlami. Ďalším prínosným cvikom môže byť dvíhanie špičiek chodidiel. Tieto cviky nevyžadujú veľa miesta prinášajú úľavu. Možno takto cvičiť kdekoľvek. Zároveň nimi možno predísť aj trombóze.

 

Pekné nohy vďaka bicyklu/trojkolke a rotopedu.

Každá 5. žena a každý 6. muž trpí chronickým ochorením ciev.

Toto ochorenie je liečiteľné terapiou, ale najlepšie je predísť. Treba sa veľa pohybovať a posilňovať svalstvo nôh. Prínosné sú: cievna gymnastika, obmieňanie teplej a studenej vody počas sprchy, studený obklad na nohy, vykladanie nôh do výšky, pitie veľa tekutín no a vyhýbať sa alkoholu, fajčeniu a nadváhe.

Ideálnymi športami sú plávanie, turistika, prechádzky, beh a hlavne bicyklovanie, či prípadne využitie trojkolky pre seniorov. Pri zlom počasí môžete na rotopede od bolestí a ťažkých nôh odfičať. Aj dámy nosiace často vysoké podpätky mávajú obvykle problémy s cievami v nohách. Vo voľnom čase noste pohodlnejšiu obuv a doma buďte čo najviac na boso.

Tip pre každého, no hlavne pre dámy: neprekladajte si nohy pri sedení. Lepšie je ich držať stabilne a rovno pri sebe. Dôležitou časťou ako tieto problémy predísť je vyvážená životospráva s množstvom ovocia, zeleniny a celozrnný pečív v kombinácii so športom.

Stále sa potvrdzuje, že šport je ako všeholiek.

Publikované dňa 20. august 2019