Natrhnutie skríženého kolenného väzu a zotavovanie športom

Nachádzate sa tu

Kedy sa môžem znova venovať môjmu koníčku po? Otázka, ktorú si kladie asi každý športovec po zranení...

Šport po natrhnutí skríženého kolenného väzu

Natrhnutie skríženého väzu, buď predného alebo zadného, znamená celkové prerušenie väziva. Príčinami tohto zranenia sú nešťastné otočenia alebo pošmyknutia. Cez pretočenie kolena a tým napnutie skríženého väzu môže dôjsť k jeho celkovému predeleniu alebo natrhnutiu.

U mladých je bežným procesom plastika skríženého väzu, no u starších ľudí to môže byť zdĺhavejší proces. Všetko závisí od zdravotného stavu danej osoby.

Problémy s kolenom a šport

 

Prečo je rehabilitácia po zranení dôležitá?

Prekvapujúcim sú veľké rozdiely v dĺžke zotavenia až po opätovný nástup do života, v ktorom má rekreačný šport a pohyb svoje miesto. Zatiaľ čo profesionálni športovci sú po 6 mesiacoch späť v tréningovom nasadení, tak amatérski a rekreační športovci potrebujú často až 12 mesiacov. K nim patrí aj asi 25 percent tých, ktorí behom dvoch rokov utrpia ten istý úraz. Toto číslo potvrdzuje dôležitosť rehabilitácie a čas vytýčený na ňu.

 

Aká terapia sa navrhuje po operácii?

Na začiatku treba prirodzene celú rehabilitáciu dôkladne naplánovať. Keď pri konzervatívnej terapii netreba brať ohľad na stupeň pohyblivosti, pri operácii to je neodmysliteľná súčasť. V tejto súvislosti, ihneď po operácii sa treba začať zaoberať a dosiahnuť povolený stupeň pohyblivosti (Väčšinou 0 až 90 stupňov).

Dôležitý je strečing, ktorý je neodmysliteľný pre prirodzený pohyb končatiny. V nemocnici sa využívajú na tieto účely motorické dlahy s nastaveným uhlom pohybu. Pre priaznivé hojenie sa využívajú dlahy, ktoré majú pohyb len do určitý stupeň pohybu.

Už hneď na začiatku by sa malo začať s posilňovaním stehenných svalov. Cviky sa rozdeľujú od ľahkých po ťažké. Začína sa s izometrickými naťahovacími cvikmi. Dôležité je nepreháňať dĺžku cvičení a zamerať sa na krátke ciele. Nesprávna motivácia môže proces hojenia oddialiť alebo ho celkom zničiť. Keď sa napokon pridajú aj pohybové aktivity medzi cviky, môže sa začať aj s ľahkými drepmi.

Rozvoj sily vo svaloch nie je to jediné čím sa treba zaoberať. Dôležitou časťou je rozvoj koordinácie jednotlivých svalov. V tejto časti zotavovania sa pridávajú cviky na rozvoj rovnováhy a na citlivosť. Nasadenie takýchto cvikov závisí stále dosiahnutého štádia zotavenia. Väčšinou sa môže začať už od 3. týždňa rehabilitácie.

Konečné rozhodovanie s opätovným začatím športu predstavuje veľký míľnik v našom zotavovaní.  Pre správne rozhodnutie sa predsa len oplatí poradiť s fyzioterapeutom, ako aj so zodpovedným lekárom. Títo odborníci vedia na základe testov posúdiť stav zotavenia po operácii a výkonnosť končatiny.

 

Bicyklovanie počas zotavovania po problémoch s kolenom

Na začiatok sa odporúčajú ľahké pohybové aktivity. Napríklad jazda na bicykli a pre opatrnejších tu sú trojkolesové bicykle alebo ergometre (izbové bicykle). Pravda je, že všetky nové pohybové aktivity je dobré vopred konzultovať s lekárom.

S bicyklovaním na rovných cestách sa môže začať približne po dvoch mesiacoch od začatia rehabilitácie. Zároveň prvý mesiac bicyklovania by ste sa mali vyhnúť stúpaniam a ťažším prevodom.

Športovanie po problémoch s kolenom

 

Beh a kontaktné športy počas zotavovania

behom by ste určite nemali začínať skôr ako po štyroch mesiacoch. Kontaktné športy ako futbal alebo basketbal je možné vykonávať najskôr po šiestich mesiacoch od začiatku rehabilitácie.

 

Záver

Táto stručná osnova slúži ako východiskový bod pre zvyšovanie intenzity cvičenia. U každého môže byť ale zotavovací proces odlišný. Presný postup na základe výsledkov navrhuje len lekár a fyzioterapeut.

 

Ak máte otázky ohľadom tipov, ako športovať po problémoch s kolenom, neváhajte sa nás spýtať.

 

Publikované dňa 10. marec 2019