Pohyb v seniorskom veku

Nachádzate sa tu

Pohyb u seniorov
Ukázalo sa, že pravidelné cvičenie v každodennom živote prispieva k zdraviu vo vyššom veku a k zlepšeniu fyzickej a duševnej pohody. Trénuje rovnováhu a koordináciu, podporuje mobilitu. Cez veľmi dobré zdravie a cielené cvičenie v starobe je možné udržiavať každodenné zručnosti, ktoré umožňujú nezávislý a rozhodný život, a tým zlepšujú životný pocit.

Pohyb u seniorov

Fyzická aktivita má množstvo pozitívnych účinkov na fyzické obmedzenia a choroby. Prínos pre zdravie závisí od formy, trvania a intenzity činností. Odporúčajú sa vytrvalostné formy cvičenia, ako napríklad chôdza, beh a bicyklovanie. Vhodný je mierny tréning najmenej dva až päť dní v týždni, s trvaním aspoň 30 minút.

"Pre seniorov je odporúčané vytrvalostné cvičenie - chôdza, beh bicyklovanie 2 až 5 dní v týždni."

Okrem toho by mal byť zahrnutý mierny silový tréning vrátane všetkých príslušných svalových skupín. Mala by sa vziať do úvahy aj flexibilita a vyváženosť. Je dôležité sa s pohybom baviť. Nie je potrebné dosahovať vrcholový športový výkon. Skôr je podstatné byť aktívnejší aj vo svojom každodennom živote. Napríklad kráčať po schodoch namiesto výťahu alebo nakupovať pešo, hýbať sa a zlepšovať svoje zdravie.

 

Vplyv pohybu na zdravie seniorov

Turistika a seniori

Najmä starší ľudia môžu pravidelnou turistikou urobiť veľa pre svoje zdravie. Vďaka jemnému a pravidelnému cvičeniu môže turistika dokonca pomôcť zmierniť existujúce choroby alebo ťažkosti a podporiť proces hojenia. Cvičenie má množstvo zdravotných výhod. Tí, ktorí sa pohybujú, podporujú svoj kardiovaskulárny systém, pomáhajú k stabilizácii krvného tlaku, posilneniu imunitného systému či k spomaleniu vývoja artériosklerózy. Preukázalo sa tiež, že pohyb u seniorov znižuje riziko cukrovky, osteoporózy a rakoviny.

Novšie výskumy dokonca naznačujú, že aktívny každodenný život môže pomôcť predchádzať demencii. Nezabudnite tiež trénovať cvičenia pre rovnováhu, čím znížite riziko pádov a pošmyknutí. Rôznorodý každodenný život s cvičením zlepšuje duševnú pohodu. Napríklad zmierňuje stres a znižuje výskyt depresií. Pravidelné cvičenie nielen podporuje pozitívne myslenie a sebavedomie, ale zvyšuje aj chuť do života a tým aj kvalitu života.

 

Spoločenský život seniorov

Pre tých, ktorí sú v starobe aktívni a mobilní, je ľahšie zostať v kontakte s ostatnými. To je ešte dôležitejšie, keď ľudia vo vašej blízkosti už nebývajú v blízkosti. Každý, kto môže opustiť svoj domov - na bicykli, za nákupmi alebo na prechádzku s priateľmi - stretáva rôznych ľudí a zostáva súčasťou spoločenského života. Každodenný život sa stáva rozmanitejším a atraktívnejším. Štúdie totiž dokazujú, že osamelosť je rovnako škodlivá ako fajčenie alebo obezita.

"Štúdie dokazujú, že osamelosť je rovnako škodlivá ako fajčenie či obezita."

Aktívny životný štýl seniorov pozitívne vplýva aj na klinický obraz artrózy. Bolesť v ramenách a krku je často spôsobená nedostatkom pohybu. Štúdia zo Švédska ukazuje, že u žien, ktoré chodili dve alebo viac hodín týždenne, je o 30 percent nižšia pravdepodobnosť mozgovej príhody ako u žien, ktoré menej cvičili. Ak ste pravidelne fyzicky aktívni, telo odbúrava stresové hormóny. Stanete sa pokojnejším, vyrovnanejším a v noci ľahšie nájdete pokoj. Zdravý spánok zmierňuje sťažnosti a starosti.

Veľmi dôležité: Nikdy nie je neskoro rozhodnúť sa pre aktívnejší každodenný život!

Pozitívne dopady pohybu seniorov na ich zdravie:

  • podporuje kardiovaskulárneho systému
  • stabilizuje krvný tlak
  • posilňuje imunitný systém
  • spomaľuje vývoj artériosklerózy
  • znižuje riziko cukrovky, osteoporózy a rakoviny
  • predchádza demencii
  • zlepšuje duševnú pohodu, zmierňuje stres a odstraňuje depresie
  • podporuje pozitívne myslenie a sebavedomie
  • znižuje pravdepodobnosť mozgovej príhody u žien
  • podporuje spoločenský kontakt

 

Buďte aktívny aj v seniorskom veku s našimi trojkolkami pre seniorov.

 

 

Publikované dňa 09. január 2021