Ako byť fit aj v seniorskom veku?

Nachádzate sa tu

Len čo dovŕšime 25 rokov života, naše telo začne odbúravať viaceré potrebné látky. Najprv sa začne znižovať hladina hormónov, čo časom zapríčiní stratu svalovej hmoty a sily. No a tu sa vynára otázka: ako je možné, že aj 50- alebo 60-roční ľudia podávajú špičkové športové výkony?

Pred tým ako sa začneme  baviť o veku, zamyslite sa trochu a predstavte si, že stojíte so svojou mamou, príp. tetou na štartových pozíciách s bicyklami. Po štarte vystrelí vaša mama do prvých metrov a vy za ňou. Po piatich minútach sa naplnia pľúca kyslíkom, každým otočením pedála sa pumpuje do svalov laktát a vaša mamka sa od vás zľahka vzďaľuje pokým sa vy namáhate a lapáte po dychu.


Zdá sa vám tento scenár smiešny a nereálny? Je to veľmi ľahko možné. Existuje niekoľko príkladov aj medzi závodnými cyklistami.

 

Jazda na trojkolkách pre seniorov

 

Vytrvalostný tréning spomaľuje proces starnutia a je to pritom zábava

Ale ako je to možné, že aj vo vyššom veku sa dá držať krok vo výkonnosti so súpermi o 20-30 rokov mladšími? Príklady nájdeme v cyklistike medzi mužmi aj ženami alebo medzi vytrvalostnými bežcami. V 25. roku života ľudské telo dosiahne svoje maximum vo vývoji (dospelosť) a potom prechádza do udržiavacieho režimu. Hladina testoterónu sa znižuje, koža stráca na pružnosti a zuby začnú žltnúť.


Ako je to možné, že vo vytrvalostných športoch sa uplatňujú aj tí skoršie narodení? To, že šport spomaľuje proces starnutia, potvrdili vedci už dávno. S civilizačnými chorobami si telo športovca poradí ľahko vďaka neustálemu zaťažovaniu organizmu. Vytrvalostní športovci mávajú približne o 40-50% menej problémov so srdcovo-cievnym systémom. Napríklad aj cukrovka typu 2 sa vyskytuje oveľa zriedkavejšie u vytrvalostných športovcov.


To je všetko krásne, neodpovedá nám to ale na otázku, prečo sú schopní aj športovci 40+ podávať výkony ako ich mladší rovesníci. Odpoveď je jednoduchá. Pomocou dlhoročných vytrvalostných tréningov je možné zvyšovať výkonnostné maximum aj dlho po 25. roku života. No a toto je smerodajné vo vyššom veku. Rokmi vytrvalostného cvičenia klesá náš výkon pomalšie a o mnoho rovnomernejšie.


Aj podľa štúdií, čím vyšší podiel na výkone má srdcovo-cievny systém a menší svalstvo, o to väčšia je šanca sa stať lepším ako mladšia generácia. Jednoducho povedané: ako 40-ročný sa nestaneme majstrom sveta v šprinte alebo vo vzpieraní, ale v cyklistike áno!


Napríklad pri šprintoch  vo vyššom veku je úbytok svalovej hmoty dôvodom pre nižšie výkony. Preto sa odporúča zaradiť k vytrvalostnému tréningu aj silový tréning kvôli nabratiu svalovej hmoty a sily. Kto ešte pridá cvičenia pre VO2max (maximálny príjem kyslíka) si udrží svoje výkony z mladosti najdlhšie.

Ak patríte tiež do kategórie 40+, neváhajte zaradiť aspoň párkrát týždenne do denného plánu jazdu na tricykli. Tá je síce pohodlnejšia ako cyklistika či vytrvalostný beh, nezaťažuje však až tak kĺby.

 

Ak máte nejaké otázky alebo sa chcete poradiť ohľadom jazdy na trojkolke pre seniorov, neváhajte nás kontaktovať. Príjemnu jazdu!

 

Publikované dňa 28. november 2018

Pridať nový komentár